Typografien alle elsker å hate

Fonten alle elsker å hate lever i beste velgående i Oslos mest besøkte gater. Fortjener den mer respekt?

Comic Sans sin reise begynte i 1995. Da typografen Vincent Connare mottok en miniversjon av «Microsoft Bob» – en introduksjonsmanual for unge Microsoft-brukere med den humoristiske hunden Rover. Rover sine snakkebobler brukte skriften Times New Roman.

«Det var en font som overhodet ikke passet til den humoristiske settingen. Min inspirasjon for å lage Comic Sans kom over sjokket av å se Times New Roman bli brukt på en så upassende måte.» Sier Connare i en intervju med Font.com. Han bestemte seg for å designe en mer barnevennlig font, slik man ser i tegneserier. Den var originalt tiltenkt programmer for barn, men Comic Sans ente fort opp med å bli en «system font» .

Fra klovn til keiser. Comic Sans ble skapt så folk kunne være barnevennlig og “useriøs” når jeg produserte tekst. Den ente opp som en “system font”, og er en av de mest kjente fontene i verden i dag.

Etter dette har Comic Sans dukket opp overalt : I skoleaviser, i barnebursdagsinvitasjoner, til og med i forretningssammenhenger. Det har også gjort sitt inntog i popkulturen, hvor folk bruker den ironisk, eller for å gjøre folk klinkene klare på at de hater den, – den har blitt motstykke til kulturell kompetanse, god smak, og visuell dybde.

Men hvorfor fortsetter vi å bruke den?

Comic Sans-prosjektet

Nylig, etter å saumfart internett, vakte et prosjekt vår interesse.

Elsk og hat forhold. Comic Sans er en av de mest forhatte fontene blant designsnobber i dag. Men noen ønsker å avkrefte fontens dårlig rykte. (Illustration: Screen grab from The Comic Sans Project)

Vi oppdaget Tumblr-bloggen «The Comic Project”, laget av forkjempere for Comic Sans – folk som mener den har et ufortjent dårlig rykte. Deres strategi er å redesigne verden i Comic Sans, hvor de krydrer berømte logoer med fonten Comic Sans.

Til vår store overraskelse ser det ikke så ille ut. Det ser faktisk ganske fint ut, og noe av logoene de har redesignet ser nesten bedre ut enn de gjorde før.

Comic Sans i Oslos gater

Vi følte oss inspirert, og dro ut i Oslos gater på jakt etter Comic Sans-logoer.

Vi brukte «6 criterias of a great logo” fra Free Logo Design’s blog, for å se om Comic Sans faktisk kan være en perfekt logo-font.

Kriteriene:

  1. Gjenkjennbar. Kan kundene dine kjenne deg igjen? Er budskapet i logoen klart, og representerer den produktet og tjenestene dine korrekt?
  2. Fleksibel. Kan logoen brukes i flere sammenhenger på ulike kanaler? På nettsiden, på et visittkort, på en plakat?
  3. Farger. Funker den i flere farger? Er den lesbar i ulike farger?
  4. Tydelig. Logoen skal være ukomplisert og lesbar i ulike formater.
  5. Tidløs. Eldes den med stil?
  6. Særegen. Legger folk merke til den?

Dovrestua (Pub)

1.Gjenkjennbar. JA, Skiltet er stort og plassert i en av Oslos travleste gater. Siden skiltet er skrevet i Comic Sans er den også en «eyecatcher». Den er minimalistisk, og det er kun tekst – Dovrestua er en bar, og kun en bar. Perfekt.

2.Fleksibel. JA, den fungerer på ulike plattformer.

3.Farger. JEPP, den funker i flere farger.

4.Tydelig. Ja, den er enkel og lesbar i alle formater.

5.Tidløs. Kanskje, litt usikker på om den eldes med stil, men den er absolutt tidløs.

6.Særegen. Ja, folk legger absolutt merke til denne i Oslo.

Riktige Leker (Toy store)

1.Gjenkjennbar. JA, skiltet er stort og logen i store bokstaver og i Comic Sans. Rødt er en farge man legger merke til. Den er leken og barnslig – som en lekebutikklogo skal være.

2.Fleksibel. Ja, den funker på ulike plattformer, men hadde vært mer fleksibel med en ramme, som hadde forsikret at den blir lagt merke til overalt.

3.Farger. Jepp, den funker i alle farger.

4.Tydelig. Ja, den er enkel og lett å lese i alle formater.

5.Tidløs. Den tåler tidens tann, den er tidløs.

6.Særegen. Jada, den skiller seg fra mengden.

Den Lille Kokosbollefabrikken (Café)

1.Gjenkjennbar. Usikker, skiltet er ganske lite og i farger som ikke fanger øyet. Men, du vil huske dette stedet: for det er skrevet i Comic Sans!

2.Fleksibel. Ja, den fungerer på ulike plattformer, men slik som logen til Riktige Leker vil den nok fungere bedre med en ramme.

3.Farger. Ja, den fungerer i forskjellige farger.

4.Tydelig. Ja, den er enkel og lesbar i alle formater.

5.Tidløs. Definitivt.

6.Særegen. Jepp, den står ut i mengden.

Konklusjonen vi landet på er at Comic Sans absolutt kan brukes i logoer. Den er mer enn klassens klovn, og det er på tide vi slutter å tro på de dårlige ryktene, og ser på den som en ekte font. La oss gi den en sjanse.

Skribent, Mellina Villanueva, er student på Kristiania Høyskole og er med i redaksjonen til Untold Editorial.

FacebookTwitterLinkedInEmail

Comic Sans Project

Comic Sans Project

WE ARE THE COMIC SANS DEFENDERS. WE FEAR NO FONTS AND WE WILL MAKE THE WHOLE WORLD COMIC SANS.
BECAUSE HELVETICA IS SOOO 2011

fonts.com

The Story Behind Comic Sans

There may not be a designer on the planet who hasn’t heard of Comic Sans. In fact, there may not be any computer-using non-designers who aren’t familiar with — and don’t have an opinion about — Comic Sans. Vincent Connare’s 1995 design for Microsoft has become one of the most popular and most maligned typefaces of our time.

Free logo design

6 CRITERIAS OF A GREAT LOGO

With FreeLogoDesign, creating your own logo is very easy (and free) but to make sure you succeed in that creation, here are 6 criterias that a powerful logo should have. Follow these tips to create your personalized logo that will define your brand image!